زور سالاری را نمیتوان مردم سالاری خواند
فخرزاد فخرزاد

فکر مجموع درین قافله جز حیرت نیست

                                                             زآنکه اندرکف یک فرد زمام است اینجا  

مگر از صحنه بستان طبیعت دوریم

                                                             پخته شد میوه هر کشور و خام است اینجا

ما ازین مدرسه ناکام روانیم چرا

                                                             کامجویان همه در جستن کام است اینجا

دیگران را به فلک سبقت ودانش به دوام

                                                             رفتن ما به عقب به دوام است اینجا

                             ( مرحوم سید اسماعیل بلخی . 24 سرطان 1347 )

 

حامد کرزی در سیمینار که زیرنام نماینده گی بهتر به اشتراک مسولین هشت ولایت در هفته چهارم ماه سرطان تدویر گردیده بودند اظهار داشت .

مردم سالاری در زندگی مردم اثر گذاشته وباعث بهبود آن گردیده است .

مردم و آگاهان امور به این عقیده بوده که زورسالاری را نمیتوان مردم سالاری خواند میافزایند به نسبت عدم توجه و برخورد دلسوزانه مسولین امور و حامیان خارجی آنها بخاطر ایجاد و تقویه قوای مسلح مجهز با ماشین آلات پیشرفته هوائی و زمینی و موجودیت لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورن و حمایت آنها از ناحیه تمویل ٫ تسلیح و آموزش و ارسال بخاطر حملات هراس افگنی در کشورما بواسطه نظامیان پاکستانی از جمله اداره ای اس ای حامیان خارجی آنها مانند سران کشورهای عربستان سعودی و بریتانیا وغیره سیل های خون در کشور جریان داشته و روزانه ده هاتن از جمله زنان و کودکان وغیره قربانی میشوند ٫ سرقت های مسلحانه ٫ حملات انتحاری ٫ ماین گذاری های روی جاده ٫ اختتاف ها بواسطه مخالفین مسلح همه روزه در حال گسترش است از ناحیه عملیات های هوایی عده از افراد بیگناه قربانی میشوند به نسبت گسترش فرهنگ معافیت ٫ قانون ستیزی ٫ زن ستیزی ٫ مردم ستیزی ٫ و اعمال نفوذ آنهائیکه متهم به قاچاق مواد مخدر ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ جنگسالاری ٫ جنایت کاران سازمان یافته ٫ غارت ثروتهای مادی و معنوی ٫ قاچاق سنگهای قیمتی ٫ آثار باستانی ٫ قطع جنگلات مثمر وغیر مثمر ٫ غضب ملیونها هکتار زمین های دولتی و شخصی ٫ منازل مسکونی ٫ تشدید نمودن انواع خشونت های خوانوادگی ٫ تجاوز به عده از کودکان و زنان ٫ دامن زدن خصومت های قومی ٫ لسانی ٫ مذهبی ٫ تنظیمی ٫ حزبی وغیره بودن در ارگانهای عدلی ٫ کشفی ٫ قضایی .

ده ها ملیون مردم از تمام مزایای زندگی مانند دسترسی به حقوق شان محروم بوده شب و روز در کوره های آتش گردابهای خون ٫ دامهای تذویر گروهای فوق و حامیان شان گیر مانده دست و پا میزنند باید افزود تریاک سالاران و فساد گرایان دوش بدوش هراس افگنان و عده از کشورهای منطقه و جهان بیش از نود وهشت فیصد مردم مارا چنان خورد خمیر کرده اند که لحظه غرض نجات کشور نمیتوانند در فضای امن و بدون ترس بیندیشند و امید آینده را از دست داده اند پس در چنین فضای پر از ترس و وحشت و عدم اطمینان به آینده زور سالاری را مردم سالاری خواندن کم بها دادن به واقعیت های موجود کشور ما بوده ومیباشد که درین رابطه وسایر رویدادهای مهم هفته یک عده مردم و آگاهان امور از طریق محافل رسمی وغیر رسمی ابراز نظر نموده چند مثال آنرا خدمت خواننده گان گرامی قرار میدهم .

بتاریخ 12/4/1389 لوی سارنوال کشور از طریق رادیو بی بی سی اظهار داشت که از تاریخ 14 جوزا – 22 سرطان سال جاری یک صدوبیست تن افرادیکه متهم به همکاری با مخالفین بودند از زندان رها شدند .

ذبیح اله مجاهد سخنگوی طالبان میگوید .

باتاسف تاهنوز در جهان دولت اسلامی وجود ندارد که تمام معیارات اسلامی را رعایت نموده باشد او زدن زنان را در محضر عام در زمان حاکمیت طالبان یک تبلیغات خواند .

در گزارش هفتاد و نه صفحه ئی حقوق بشر که جدیدا˝ به نشر رسیده است تذکر بعمل آمده است در پی مذاکره با طالبان که بواسط دولت افغانستان جریان دارد حقوق زنان محدود خواهد شد حامد کرزی غرض حذف نامهای بیست تن طالبان از لست سیاه شورای امنیت تلاش میکند .

وزیر خارجه آلمان از مذاکره با طالبانیکه که دست شان به خون آلوده نباشد حمایت مینماید میافزاید پیشنهاد حامد کرزی در حصه حذف نامهای کسانیکه در لست سیاه شورای امنیت میباشند اگراقدام نشود وضع در ولایات شمال وخیم تر خواهد شد .

واشنگتن پست مینویسد جنرال پتریوس از سران دولت پاکستان خواهان شامل شدن گروهای حقانی و طالبان شورای کویته در لست سیاه شده اضافه مینماید این کار سبب عدم همکاری قوت های پاکستانی در مبارزه با هراس افگنی و کمرنگ شدن تپ و تلاش های حامد کرزی در مذاکره با طالبان خواهد شد .

رحیم اله یوسفزی یک تن از خبرنگاران سرشناس پاکستان گفته است پاکستان خواستار میانجگری بین دولت افغانستان و سراج الدین حقانی میباشد میافزاید ازینکه القاعده در افغانستان جنگیده نمتیوان ارتباط طالبان و سایر هراس افگنان را از آنها انکار کرد .

هالبروگ میگوید .

در کنفرانس کابل در مورد بازگشت مخالفین مسلح گفته گو خواهد شد میافزاید آنهائیکه از خشونت دست میکشند روابطه خود را با هراس افگنان قطع و قانون اساسی کشور را می پذیرند با آنها گفت و گو خواهند نمود در ادامه صحبت هایش افزود برای این کار یک صدو هفتاد ملیون دالر داده شد و از توزیع یک صد ملیون دالر دیگر توسط دولت ایالات متحده امریکا در آینده نیز یاداوری نمود .

رحمن ملک وزیر داخله پاکستان واقعات خونین اخیریکه در پاکستان بوقوع پیوسته کار طالبان افغانی خواند میافزاید که دولت افغانستان و قوت های ناتو غرض جلوگیری از آنها کاری موثری را انجام نداده اند .

سخنگوی وزارت دفاع و قوت های ناتو گفته های وزیر داخله پاکستان را در رابطه به رفتن طالبان از افغانستان به پاکستان غرض انجام هراس افگنی رد کرده اند درین رابطه نورالحق علومی عضو ولسی جرگه میگوید .

ترورستان در داخل پاکستان تمویل ٫ تجهیز ٫ آموزش دیده غرض انجام حملات انتحاری به کشورما ارسال بعد از انجام حملات متذکره دوباره به پاکستان برمیگردند افزود بعضی از مخالفین که از دولت افغانستان آزرده میباشند و آنها در داخل کشور بوده به هیچ وجه حاضر نمیشوند که به اعمال خرابکاری دست بزنند و عده دیگر طالبان افغانی یا پاکستانی تحت اداره نظامیان بخصوص اداره ای اس ای قرار داشته طبق پلان اداره متذکره به حملات انتحاری در کشورما دست زده میافزاید ادعاهای بی بنیاد پاکستان برای اغفال نمودن اذهان جهانیان میباشد تا بتوانند جنابات گذشته و حال خویش ا زیر پرده های رنگارنگ پبوشانند .

مردم وآگاهان امور را عقیده برانست که گروه زیرنام طالبان طی یک و نیم دهه گذشته باساس پلان نهایت خصمانه اداره ای اس ای و حامیان خارجی آن بخاطر زمینه سازی لشکرکشی کشورهای منطقه  منجمله سرزمین مقدس ما ایجاد و آنها توانستن با انجام اعمال ننگین خویش سرزمین انگور یعنی کوهدامن سرسبز بخصوص استالف زیبا را که مورخین آنرا آشیانه عقاب ها خوانده اند .

به سرزمین سوخته مبدل ٫ بت های بامیان را انفجار و مردمان عذاب کشیده ولسوالی های یکاولنگ ٫ قیصار عده از ولسوالی ولایت بلخ وغیره را زیر بهانه شر وفساد قتل عام ٫ دروازه های مکاتب را برای دختران بسته و زنان را از تمام حقوق شان محروم ویک فضای وحشت و دهشت قرون وسطایی را زیرنام تطبیق شرعیت اسلامی درین کشور بجای اسلامیت ٫ انسانیت ٫ مردم دوستی اخوت وبرادری مطایق میل نظامیان پاکستانی حاکم ساختند .

و هزاران انسان بیگناه در زیر کیبل آنها جان سپرد و به هیچ وجه حاضر نبودند به جز اوامر اداره ای اس ای به سایر خواست های انسانی تن در دهند بتاریخ 26/4/1389 وسایل جمعی اظهارات جنرال حمید گل ریئس اسبق اداره ای اس ای را به نشر رسانیده جنرال مذکور در بخش از صحبت هایش چنین اظهار داشت .

تازمانیکه پاکستان نخواهد عملیات در قندهار شروع نمیشود او قوت های ناتو را در جنگ افغانستان شکست خورده اعلان نمود افزود برگشت دوباره طالبان بر اریکه دولت افغانستان یک گام مثبت بوده میافزاید قوت های ناتو در جلوگیری از طالبان در عملیات ها ناتوان بوده و طالبان را مجاهد خوانده میافزاید که آنها به جهاد خویش در افغانستان ادامه میدهند .

مردم میگویند در حالیکه جنرال مذکور یکی از قاتلان سرشناس مردم افغانستان بوده اظهارات خصمانه و توهین آمیز آنرا ادامه اعمال خصمانه وانتقام جویان نظامیان پاکستانی بخاطر شکست سه جنگ نابرابر انگلیس و افغان در قرن های گذشته دانسته و میافزایند جای تاسف است که هنوزهم عده از نمک خواران فرنگی ها بخاطر پیدا کردن لقمه چرپ ثروت و قدرت غرض تشدید نمودن خصومت های قومی ٫ مذهبی ٫ لسانی ٫ سمتی ٫ حزبی ٫ تنظیمی در داخل و خارج کشور از هیچ نوع انجام عمل بی شرمانه دریغ نکرده با پخش دروغهای شاخدار و سخنان تخریش کننده یکبار دیگر میخواهند آب را با آسیاب نظامیان پاکستانی و جنگ افروزان برتانوی بریزند درین رابطه اعتقاد مردم ما یکبار دیگر به گفته های بزرگ مردان تاریخ بیشتر میشود که گفته اند .

دوستان احمق ٫ چاپلوس از دشمنان اساسی بیشتر خطرناک میباشند درین باره شعر حافظ شرین سخن را به خوانش میگیریم .

گل مزن کاگل مزن دیوار بی بنیاد را

                                                             خدمت سگ را بکن نه از آدم کم زاد را

کم زاد اگر عاقل شود گردن زند استاد را

 جای تاسف است که درین روزها بخاطر مبدل شدن سرزمین ما به تخته خیز کشورکشایان اداره ای اس ای سران برتانوی و عربی غوغای را زیرنام گفتگو با طالبان بار دیگر براه انداخته اند تا بتوانند مردم مارا از دستاوردهای نیم بند نه سال گذشته و ارزش های قانون اساسی موجود محروم سازند در حالیکه مردم ما صلح را مطابق اساسات دین مقدس اسلام به خیر دانسته و به گفته نیاکان که گفته اند .

خون به خون شسته نمیشود باور کامل دارند خواهان یک صلح واقعی میباشند نه صلح تحمیلی یعنی آنانیکه از خونریزی صادقانه دست بردار میشوند قوانین جاری کشور را می پذیرند در مقابل متجاوزین و هراس افگنان مبارزه مینمایند حق دارند مثل سایر افغانان در فضای صلح برادری زیست نمایند و آغوش ملت داغ دیده ما بروی آنها باز است.

کمیته خارجی مجلس ریاست سنای امریکا راهبرد ایالات متحده امریکا را درافغانستان بررسی میکند میافزایند که ما در افغانستان با بن بست مواجه شدیم و این بررسی ها نشان خواهد داد که امریکا به کدام سو در حرکت است قابل تذکر میدانیم که بازرسان امریکا گفته اند در قرارداد ها با شرکت های خارجی و افغانی تقلب صورت گرفته و پولها در جاهای مصرف شده که موثر و شفاف نبوده از سال 2002 میلادی تاالحال کشور مذکور بیست وسه ملیارد دالر در بخشهای مللکی به افغانستان کمک کرده است آگاهان امور علت تقلب گسترده را معامله شرکت های قراردادی که به چندین دست خرید وفروش میشوند دانسته و میافزایند از جمله پول متذکره اگر ده ملیارد آن به صورت واقعی به مصرف میرسید امروز بیش از چهل فیصد مردم افغانستان از خطر بیکاری ٫ فقر ٫ بی امنیتی ٫ گرسنگی و مهاجرت های دوامدار نجات پیدا میکردند .

اداره مبارزه با فساد اداری این بررسی های را غرض شفاف شدن واقعیات یک گام مثبت میخواند .

آقای عزیزی یک تن از مسولین اداره نفت ولایت هرات میگوید در حدود بیست شرکت خودسرانه در بندر تورغندی دستگاه ها ایجاد کرده در تورید تیل بی کیفیت نقش داشته آنها از کنترول خارج میباشند واکثریت آنها در دولت ثبت نمی باشند .

مسولین میگویند بعضی از مقامات بلند دولتی که متهم به فساد میباشند در حلقات اداری و قضایی اعمال نفوذ کرده اند میافزایند لوی سارنوالی سه تن از مقامات بلند دولتی را که فساد شان ثابت شده دوسیه شان را تکمیل نموده به نسبت ارتباط شان به دادگاه حاضر نمیشوند .

سازمان حقوق بشر در نشریه اخیرش نوشته است طی شش ماه سال جاری بیش از یک هزار تن افراد بیگناه کشته شده اند .

اداره انتخابات آزاد افغانستان در رابطه به کاندیدانیکه از پیشتبانی و امکانات دولتی استفاده مینمایند اظهار نگرانی نموده میافزایند بعضی از مقامات دولتی از یک عده کاندیدان حمایت نموده حضور آنها در محافل کمپاین دادن محل برای آنها و براه انداختن تبلیغات از جمله مثالهای میباشد که عملا˝ مشاهده شده است و حذف سی ویک تن را بدون حضور نماینده سازمان ملل متحد غیر شفاف خوانده اند .

دوکتور خالد نماینده وزارت صحت عامه در بندر حیرتان به اتهام اخذ دوهزار پنج صد دالر رشوه توسط کارکنان امنیت ملی گرفتار شد خالد مذکور به اخذ هزاران دالر به نسبت اجازه دادن توریدات اجناس بی کیفیت از جمله نفت متهم میباشد او گفته است که مبلغ متذکره را منحیث کمک از یک بازرگان اخذ کرده است .

مردم و آگاهان امور را عقیده برانست که گسترش فساد اداری و فرهنگ معافیت و قانون ستیزی در کشور که بواسطه فساد گرایان و تریاک سالاران و حامیان خارجی آنها طراحی و عمل میشود ویکنوع زمینه سازی غرض میخ کوب نمودن بیشتر افراد عقب گرا و زور گو برفرق مردم افغانستان زیرنام مذاکره با طالبان بوده و میباشد .

درین روزها بحث های داغ به رابطه به کنفرانس کابل که دربیست جون سال جاری به اشتراک نماینده گان بلند پایه هفتاد کشور جهان برگزار خواهد شد جریان دارد درین رابطه آگاهان امور در گفتمان پروگرام امواج آزادی ابراز نظر نموده اند.

آقای فاروقی میگوید .

فساد به عنوان یک واقعیت در جامعه وجود دارد باید به آن اعتراف کرد متاسفانه باوجودیکه فساد در دولت و در کشورهای که در کشورما حضور دارند عملا˝ وجود دارد اما مبارزه لازم برای محو این پدیده شوم نامیمون و خطرناک صورت نگرفته و در ختم فساد اداری در حالیکه ارگانهای داخلی و خارجی آنها را می پذیرند و عملا˝ بخاطر تطبیق قانون علیه آن اقدام نمی نمایند باید با عواملیکه باعث تهدید در مبارزه با فساد میشود مشترکا˝ عمل نمایند در بخش دیگر صحبت هایش میافزاید باید یک میکانیزم طرح و ارایه شود که چطور ملت افغانستان که سرتاپا در دام  فساد گیر مانده اند رها شوند .

سلطانزوی عضو ولسی جرگه میگوید .

ایجاد نهاد زیرنام مبارزه با فساد یک تشکیل اضافی بوده در حالکیه ارگانهای عدلی وقضایی وجود دارد به ایجاد نهاد متذکره ضرورت احساس نمیشود در بخش دیگر اظهار داشت یکی از عوامل فساد عدم بازپرسی و مسولیت گریزی میباشد درین مورد عده از مسولین امور مورد بازپرسی قرار نگرفته اند .

نعیم اختری یک تن از افغانان از خارج کشور اظهار داشت یکی از عوامل فساد زمینه سازی لیتراف کریدت ها که در رابطه به قراردادها اسناد جعلی ارایه میشود بوده درین رابطه توجه نمی نمایند او میافزاید تازمانیکه شرکت های بیمه بوجود نیاید ما نمیتوانیم پول خود را بجای مناسب بمصرف برسانیم .

ظریف نظر خبرنگار رادیو آزادی میگوید از جمله ده ملیارد ها دالر که زیرنام کمک به کشور ما سرازیر شد یک ملیارد آن زیر نام متفرقه بمصرف میرسید از جمله ده ها ملیارد داده شده نه ملیارد آن در اعمار بندرهای بزرگ آبیاری برق و جاده ها بمصرف میرسید امروز ما دارای چندین فابریکات خورد و بزرگ می بودیم .

آقای زاخیلول وزیر مالیه کشور میگوید .

کشورهای تمویل کننده پولهای خویش را بالای پروژه های غیرضروری که نهایت گران تمام میشود مصرف مینمایند چیزیکه نهایت ما و مردم مارا به دشواریها مواجه ساخته است که پروژهای اساسی و بنیادی شامل پلان کار کشورهای متذکره نمی باشد زیراکه آنها به ادامه همکاری های طویلل مدت در کشور ما متعقد نمی باشند .

سلطانزوی میگوید در حالیکه من عضو اقتصادی ولسی جرگه میباشم تاهنوز از اهداف کنفرانس کابل اطلاع ندارم سایر اعضای پارلمان مثل من روزنامه گاردین نوشته است که دولت افغانستان سرتاپا به فساد متهم بوده به کنفرانس کابل چه گزارش ارایه خواهند داد .

آقای پشتون وزیر اسبق شهرسازی اظهار داشت .

درین کنفرانس ما باید جامعه جهانی را مطمئین سازیم که توان مبارزه فساد را داریم افزود آنها باید اطمینان پیدا کنند که کشورهای تمویل کننده در انجام عمل فساد سهم دارند .

یک تن به اسم حیران بتاریخ 24/4/1389 در پروگرام رادیو آزادی اظهار داشت من به منحیث وظیفه که داشتم در هنگام بررسی یکی از ادارات مبلغ سی ملیون افغانی را که اختلاس شده عملا˝ ثابت نموده مدت چهارسال میشود که مرا از وظیفه برکنار کرده اند .

مردم با عزت و سربلند افغانستان به نسبت حمله وحشیانه یک تن آلمانی که زیر بهانه پوشیدن حجاب اسلامی بالای خانم مروه افغانی در کشور آلمان صورت گرفته وبرخورد غیر عادلانه مقامات پولیس و قضایی کشور مذکور را بالای شوهر وی انجام داده اند محکوم نموده و یک توهین بزرگ برای همه افغانها سربلند بخصوص آنهائیکه به نسبت اعمال وحشیانه کشور کشایان مجبور به ترک وطن شده و در دیار بیگانه گان زیست مینمایند میخوانند و از نهاد وسازمان های مدنی جهان خواهان اعاده حیثیت آنها بوده و میباشند .

قابل تذکر میدانیم که واقع غمگین فوق ذکر بتاریخ 23/4/1389 از طریق تلویزیون آریانا به نشر رسید .

مردم و آگاهان توافق حامد کرزی را در رابطه به تصویب مسلح ساختن روستانیان زیرنام پولیس محل تکرار اشتباهات دوران گذشته دانسته و پیامد آنرا ناگوار میخوانند میافزایند که وطن ما به میدان نبرد گروهای جنگ افروز مبدل خواهد شد .

داکتر عبداله عبداله میگوید جای تاسف است در یک عده ولایات مردم خلح سلاح شده در ولایت دیگر سلاح توزیع میشود واین کار سبب تشدید بحران خواهد شد .

حامد کرزی در صحبت هفته وار خویش از جوانان خواست که  بیاموزند واز پیشه که دارند در احیا و بازسازی کشور وظایف خویش انجام دهند و از استعمال مواد مخدره پرهیز نمایند این سخنان آموزنده و نهایت با ارزش زمانی گفته میشود که ملیونها تن مردم از جمله جوانان به نسبت مشکلات اقتصادی ٫ فقر بیکاری به مواد مخدر مبتلا ده هاهزار تن به گروهای مخالف مسلح و مافیای مواد مخدر پیوسته اند ملیونها تن به کشورهای خارجی غرض کاریابی مهاجر که مورد لت و کوب و توهین و تحقیر کشورهای جهان قرار گرفته و عده از آنها قربانی قاچاقبران انسان ها شده و انواع جنایات در داخل کشور روبه افزایش بوده هزاران تن دیگر در زندانهای کشور در عالم مایوسی بسر برده چیزیکه نهایت خطرناک بوده اکثریت آنها به آینده کمتر امیدوار میباشند .

آگاهان امور علت نابسامانی های فوق ذکر را برخورد غیر واقعیبینانه و صادقانه کشور های که حضور نظامی در کشورما داشته در رابطه به مبارزه به مواد مخدر و تروریزم احیاو بازسازی کشورما میخوانند .

هالبروک نقش دولت هند را در حل منازعات افغانستان کلیدی خوانده کمیته دفاع سنای امریکا بعد از بازگشت آن از افغانستان و پاکستان یکبار دیگر شامل شدن سراج الدین حقانی و ملا عمر در لست سیاه شدند مردم و اگاهان امور اظهارات هالبروک را اگر صادقانه باشد یک گام مثبت در رابطه به حل منازعات کشور ما دانسته میافزایند در حالیکه کشور و مردم هندوستان صداقت و همکاری بی شابیه خویش را در عمل طی چندین قرن گذشته برای مردم ما ثابت نموده میافزایند کلید حل منازعات کشور در دست جنگ افروزان اداره ای اس ای ٫ حلقات امریکایی ٫ برتانوی سران صعودی بوده ومیباشد .

یک تن که به کشتن سه سرباز برتانوی طی هفته گذشته در هلمند بوقوع پیوست دست داشت بتاریخ 25/4/1389 به رادیو بی بی سی اظهار داشت که این عمل را بخاطر انتقام کشتن افراد بیگناه مردم ما از جمله اطفال در ولایت غزنی که بواسطه کشورهای خارجی صورت گرفته انجام داده است .

در حالیکه همه میدانند که پارلمان مرجع قانون گذاری و نظارت کرد از عملکرد حکومت در تطبیق قوانین جاری کشور بوده و میباشد .

مردم از ناحیه راه یافتن دوباره گروهای زورمند شفته گان زور و زر بخصوص آنهائیکه هنوزهم در خدمت قدرتمندان قرار داشته سخت نگران میباشند ادامه کمپاین موجود را شفاف ندانسته اضافه مینمایند در حالیکه در مرکز شهر کابل گروهای فوق ذکر فوتوهای عده از عناصر آگاه را  پاره کرده تا بتوانند خود را نزد مردم بیچاره بر حق جلوه دهند از طرف دیگر موجودیت آنهائیکه به زورمندان ٫ جنگ افروزان ٫ عاملین فساد اداری ٫ مافیای مواد مخدر ٫ ناقضین حقوق بشر وغیره متهم میباشند در جامعه سبب شده که اکثریت قاطع مردم کشورما نتوانند در مورد انتخاب مورد نظرشان گامهای مستقلانه را بردارند پس با راه یافتن گروهای فوق ذکر در خانه ملت  نمییتوان از مردم سالاری حرف زد .

از طریق وسایل اطلاعات جمعی اطلاع حاصل نمودیم که حکومت افغانستان بخاطر حمایت از تولیدات داخلی بخصوص گندم و آرد محصولات گمرکی را از دونیم فیصد به شانزده فیصد افزایش داده همچنان هر موتریکه اموال را از خارج وارد ویا ازین طریق به سایر کشور ها انتقال میدهند مجبور به پرداخت پنج هزار افغانی خاک پولی نموده است درمقابل یک عده سودجویان به رسم اعتراض هزاران موتر اموال خویش را در بنادر متوقف ساخته اند .

بباور آگاهان امور تصامیم فوق ذکر در صورت ادامه آن یک گام مثبت در رابطه به حمایت از تولیدات داخل و به نفع زارعان بوده و خواهان عملی شدن آن در رابطه به تورید اجناس تجملی غیر ضروری نیز میباشند میافزایند غرض جبران آن حکومت ماشین آلات مورد ضرورت زراعتی ٫ تولیدی ٫ خدماتی ٫ کودکمیاوی ٫ تخم های اصلاح شده مواد و مواد خام مورد ضرورت را برای چندسال آینده از پرداخت محصول و مالیات معاف بسازند تا زمینه رشد و رقابت سالم تولیدات داخلی در مقابل اجناس خارجی مساعد و ملیونها تن از هموطنان ما از رنج بی وطنی و مهاجرت نجات یافته و زمینه جلب سرمایه داران داخلی و خارجی مساعد گردد .

مسولین از به داوطلبی انداختن معادن بزرگ خبر داده این عمل را مژده برای بهبود آینده گان میخوانند مردم میگویند مژده خویش خبری مربوط به ایجاد یک اداره سالم و کاری در کشور میباشد .

خلاصه اینکه مردم و اگاهان امور میگویند .

عامل دشواریهای فوق ذکر زور سالاران بوده و مردم در آن هیچ سهمی نداشته و ندارند و ازین لحاظ نمیتوان زور سالاری را مردم سالاری خواند .

در زمانیکه کشور و مردم ما در یک آزمون بزرگ وسرنوشت ساز قرار گرفته پس برای بیرون رفت ازین وضع چه باید کرد؟ .

به باور ما درین شرایط احساس تاریخی دو راه وجود دارد .

1 . پیوستن با نیروهای سربلند ٫ آزادی دوست ٫ ترقی پسند کشور و جلب نیروهای صلح جوی جهان بخاطر نجات ازین بن بست موجود .

2 . فرو آوردن سر نامردی و بی عزتی به گروهای عقب گر و تاریک اندیش .

زیراکه درین وقت زمان راه سوم را ما سراغ نداریم .


July 19th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات